Programowanie
Młodzi
programiści
Czyli
informatyka w szkole
Scratch, C++, Python oraz inne pomniejsze platformy to tylko niektóre ze sposobów nauki programowania w szkole. Niektórzy korzystają z darmowych usług szkolnych kół zainteresowań, inni zaś wolą płatnie wpajać nauki doświadczonych programistów. W tym artykule przedstawię wam kilka platform oraz języków programowania służących do nauki kodowania w szkole podstawowej.
1.Scratch
Zapewne każdy, kto uczęszcza/ł do szkoły podstawowej
zna ten barwny język programowania używający metodę przeciągnij i upuść. Służy
on do edukowania dzieci w wieku od 7-13 lat, ale jest też używany przez
dorosłych. Oferuje on możliwość tworzenia od zwykłych kalkulatorów, poprzez gry
2D, aż po trójwymiarowe gry multiplayer (wieloosobowe).
PLUSY |
MINUSY |
Łatwość programowania |
Ograniczona ilość kodu (ok.1mln) |
Gry wieloosobowe |
Ograniczony obszar sceny |
Możliwość udostępniania projektów |
Projekty
nie wyglądają jak Prawdziwe Gry |
Python to już zaawansowany język programistyczny, choć jeszcze nie taki trudny. Nauka kodowania tym sposobem zaczyna się ok. klasy 7 szkoły podstawowej. Oprócz wielu podstawowych możliwości Python posiada wiele bibliotek, z dodatkowymi zasobami, a co za tym idzie, nowymi możliwościami. Za pomocą Pythona można stworzyć nawet program do obsługi miliardów gości w hotelach czy kinach.
PLUSY |
MINUSY |
Dużo miejsca na kod |
Programowanie wymaga doświadczenia |
Wiele możliwości |
Brak podpowiedzi |
Możliwość nadpisywania innych plików |
Umożliwia tworzenie groźnych wirusów |
3.C++
C++ to najbardziej zaawansowany program do kodowania jakiego uczy szkoła podstawowa. Oferuje on wiele możliwości, w tym na przykład programowanie wieloma stylami. Służy do tworzenia programów podobnych do tych z Pythona, ale jest bardziej skomplikowany.
PLUSY |
MINUSY |
Dużo miejsca na kod |
Programowanie wymaga doświadczenia |
Wiele możliwości |
Brak podpowiedzi |
Możliwość nadpisywania innych plików |
Umożliwia tworzenie groźnych wirusów |
4.Inne
Istnieją również inne sposoby nauki programowania, jak na przykład Ozoboty czy Lightboty. Dają one dużo mniej opcji, ale gwarantują świetną zabawę.
Jest
jeszcze wiele programów i sposobów na programowanie takich jak Java, Java Scripts oraz C.
Osobiście ja programuje w Scratchu, Pythonie oraz notatniku, w formacie .bat.