„Historia zatacza koło” 4.

 

„Kto wymyślił szkołę?”

Jest to pytanie, na które od lat uczniowie szukają odpowiedzi, może i Wy jesteście ciekawi kto, gdzie i kiedy wymyślił szkołę? Jeśli tak, to zapraszam serdecznie do lektury J. Pierwsze dowody na istnienie szkół możemy znaleźć już w starożytnej Grecji i Rzymie, w których to znajdowały się miejsca edukacyjne zrzeszające młodych ludzi. Szkoła jako instytucja publiczna pochodzi z okres oświecenia z Europy, toteż jest ona znacznie młodsza. Europejski model szkoły zapewnia edukację dla wszystkich dzieci. W średniowieczu natomiast edukacja była dostępna jedynie dla tzw. elit społecznych oraz prowadzona była przez klasztory i kościoły. Zmiany nadeszły już w XVI w. gdy wraz z reformacją powstały placówki, do których dzieci mogły uczęszczać bez względu na swoją religię. Wtedy to powstały pierwsze szkoły publiczne zapewniające uczniom edukację w łacinie, retoryce i matematyce (np. szkoły łacińskie). Następnie w XVIII i XIX wieku powoli zaczęto wprowadzać system edukacji publicznej zarówno w Europie jak i Ameryce Północnej. W Prusach już w 1837 roku wprowadzony został obowiązek szkolny, powodujący przekształcenie się szkoły w powszechną instytucję edukacyjną. Niedługo później również w innych krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wprowadzone zostały podobne systemy stanowiące podstawę tych dzisiejszych. Jak widzicie, nie ma jednej konkretnej osoby odpowiedzialnej za wynalezienie szkoły, lecz na pocieszenie powiem, że pomysłodawcą zadań domowych był Włoch, niejaki Roberto Nevillis, który to w 1905 roku zastosował pracę domową jako karę dla swoich uczniów.             


                                                                                                                 Róża